Van Moer Logistics heeft de laatste paar jaren op eigen kracht een spectaculaire groei doorgemaakt. Van Moer had zich al eerder ontwikkeld van transporteur tot grote logistieke dienstverlener. Jo van Moer, oprichter/eigenaar en voorzitter van het Directiecomité, zegt: “Onze immense groei veroorzaakt wel wat groeipijntjes. Voor ons één van de redenen om Accezz te vragen onze processen te optimaliseren.”
Vanaf nul twee keer opbouwen
Jo van Moer, zoon van een landbouwer, begon bijna 30 jaar geleden in Melsele met een gammele truck van zeker 15 jaar oud zijn eigen transportbedrijf. “Mijn toenmalige vriendin Anne Verstraeten, nu mijn echtgenote, werkte eerst aan het chauffeursloket bij Riga Natie, maar trok mee naar Melsele en bracht de klanten aan. Samen hebben we letterlijk alles van de grond af opgebouwd en ook veel tegenslag gehad. In 2008 zijn we naar Zwijndrecht getrokken. Ons eerste magazijn en woning brandde in 1997 volledig af. We hebben anderhalf jaar in een caravan gebivakkeerd en begonnen terug van nul. Dit soort tegenslagen maken je sterker. Ook tijdens de crisis hebben we alles uit de kast moeten halen. We zijn diep gegaan en echt fier op waar we nu staan”, zegt Jo.
Explosieve groei
“Drie jaar geleden werkten we nog met 550 mensen, het zijn er nu 1200. We zijn enorm gegroeid, waardoor de organisatie soms wat piept en kraakt. Dat geeft organisatorisch de nodige uitdagingen, dus ik wilde met Accezz goed naar het proces kijken”, zegt Jo. Accezz heeft zich gericht op het in kaart brengen van de processen en het opzetten van een nieuw managementsysteem bij de divisie Cleaning & Repair en magazijn Brasil. Er zijn productiviteitsverbeteringen geïmplementeerd, de personele bezetting wordt nu beter afgestemd op het werkvolume.
Passie voor mensen
Gedurende het project van Accezz is de focus verlegd. Jo vertelt: “In ons magazijn moesten we een betere operationele en administratieve grip krijgen op de specifieke kwaliteitseisen van onze klanten.” Er wordt nu strak gestuurd op de KPI’s aangaande kwaliteit. Daarnaast heeft Accezz ook een 5S systeem opgezet, een systeem voor orde en netheid. Jo zegt: “In de tweede fase was Accezz alleen maar op de werkvloer aanwezig. Dat is de aanpak die werkt om verandering door te voeren: 100% op de vloer samen met de mensen!” Jo leidt zijn bedrijf zelf met veel passie, ook voor zijn mensen. Hij probeert nog steeds tijd op de werkvloer door te brengen, zodat hij voeling houdt met wat daar leeft. “Door de drukte wordt het wel moeilijker, maar nog altijd doe ik regelmatig mijn ronde door het bedrijf.”
Resultaten vasthouden
Groei betekent natuurlijk ook nood aan meer medewerkers. “De arbeidsmarkt is moeilijk”, zegt Jo. “Iedereen vist in dezelfde vijver, in de hoop de beste medewerkers binnen te halen. Er zijn veel personeelswisselingen. Door de mobiliteitsproblematiek is het ook moeilijk Antwerpen te bereiken. Met nieuwe mensen is borging lastiger. Ik ben blij met wat er met Accezz gerealiseerd is, maar we moeten de verbeteringen wel zien vast te houden!” Om de borging te verankeren heeft Accezz onlangs een audit uitgevoerd en de nodige aanbevelingen gedaan. “We blijven het met Accezz samen opvolgen, over een aantal maanden wordt de audit herhaald.”
Na een periode van sterke groei, moet je eigenlijk denken aan bloei: even gas terug, rust creëren in de organisatie en genieten van wat er is bereikt. “Tijdens mijn nieuwsjaarspeech heb ik ook tegen het personeel gezegd: we moeten consolideren, maar intussen is er alweer volop beweging naar verdere groei!”