4 accezzlinkedinblog31920x1080pxdruk druk druk 12

‘Het komt nu even niet uit’
Wij horen het vaker dan ons lief is. Managers, teamleiders en medewerkers die zeggen: “We willen wel veranderen, maar we zijn te druk.” Wat ze eigenlijk zeggen is: we durven het nog niet belangrijk genoeg te maken. Of: we weten niet wát we dan moeten veranderen. Of simpelweg: we zijn bang voor wat er bovenkomt als we écht gaan kijken hoe we werken.

De waarheid? Verandering komt nooit vanzelf. En al helemaal niet op het moment dat het jou goed uitkomt. Wie wacht op de perfecte timing, mist de boot. Want organisaties die zeggen “het komt nu even niet uit”, zeggen dat volgend jaar óók. Tot het écht niet meer uitkomt en je de verandering niet vrijwillig, maar onder dwang moet doorvoeren.

Tijd is een slecht, maar veelgebruikt excuus
Het is menselijk gedrag. Als je wordt geconfronteerd met iets moeilijks, grijp je naar iets simpels: “Ik heb daar nu geen tijd voor.” We doen het thuis, we doen het op werk. Want toegeven dat je overbelast bent, dat je de grip kwijt bent of dat je simpelweg iets níét durft, is veel spannender dan zeggen dat je agenda vol zit.

Maar ‘druk zijn’ is zelden een kwestie van tijd. Het is een kwestie van keuzes. En dus: van leiderschap. Want waar het in de kern vaak om draait, is prioriteit. Of die verandering werkelijk belangrijk genoeg wordt gevonden om ruimte voor te maken. En ja, dat begint bij de top. Bestuurders en directies die een verandering inzetten, moeten dat ook expliciet maken: deze verandering is zó belangrijk, dat andere dingen even kunnen wachten. En dat zeggen we hardop. Naar iedereen.

De tragiek van de overbelaste manager
Wij zien het regelmatig in onze trajecten. Leidinggevenden die een span of control hebben van 100 tot 150 medewerkers. Die gemiddeld 60 uur per week draaien en bijna niet anders kunnen dan achter de feiten aanlopen. En dan komt ‘de verandering’ er ook nog bij. Laten we helder zijn: dat is geen werkdruk meer. Dat is roofbouw.

Het is dan onze taak als analisten, projectmanagers en consultants om dit niet te negeren, maar bespreekbaar te maken. Niet met een spreadsheet, maar met een spiegel. Want wie een onmogelijke taak accepteert, draagt niet alleen een te zware last, maar normaliseert ook het onhoudbare. Dus gaan we samen het gesprek aan: wat doe je eigenlijk allemaal? Wat moet je doen en wat zou je mogen laten vallen? Wie heeft ooit gezegd dat jij al die gaten moet dichtlopen? En wie bepaalt jouw prioriteiten?

Drukte oplossen is óók verandering
Laten we een misverstand de wereld uit helpen: de verandertrajecten van Accezz zijn er niet om ‘erbij’ te doen. Het komt niet boven op de grote workload die er vaak al is. We zijn er juist om dingen te versimpelen. Om overzicht terug te brengen. Om structuur aan te brengen in chaos.

Een goed verandertraject is dan ook geen belasting, maar een verlichting. Dat merken mensen vaak pas als we samen hun dag doorspreken. Iemand zegt dan: “Ik ben de hele dag bezig met administratie.” Maar als we dat afpellen, blijkt het vaak administratie, onderbroken door vijftien vragen, drie meetings, twee telefoontjes en een brandje op de werkvloer. Aan het eind van de dag is die administratie nog niet af, en denkt iemand: zie je wel, ik heb geen tijd. De oplossing is niet méér uren. De oplossing is: grip. Blokken. Prioriteren. Grenzen bewaken. En: een organisatie die dat faciliteert en beschermt.

Bondgenootschap begint bij vertrouwen
We weten het uit ervaring: zodra mensen merken dat wij niet komen oordelen, maar helpen, dán ontstaat beweging. Dan komt de vertrouwensband op gang. Dan zeggen mensen binnen een organisatie: “Hé, deze mensen helpen mij écht, ik voel verschil.” En dan veranderen wij van buitenstaanders in bondgenoten. Het is op dát moment dat echte verandering begint.

Stop met wachten, begin met kiezen
Als wij één boodschap mee mogen geven aan iedereen die zich herkent in de woorden: “We hebben het te druk”, is dat: kijk niet naar je agenda, maar naar je ambities. Want in onze ervaring is de enige verkeerde tijd voor verandering… later.

Wil je praten over hoe het anders kan, zonder dat het je organisatie lamlegt? Wij maken graag tijd. Voor jou. Voor je team. Voor de verandering.


Adriaan van der Sluijs
a.vandersluijs@accezz.nl
Bekijk LinkedIn

Danny Suttorp
d.suttorp@accezz.nl
Bekijk LinkedIn

Verander om te verbeteren

Accezz cta 1