Mensen met een verstandelijke en/of meervoudige beperking kunnen bij De Twentse Zorgcentra terecht voor alle gewenste zorg. Cliënten leven, wonen, werken en ontspannen daar op mooie locaties en worden deskundig ondersteund. “De afgelopen jaren stonden voor een groot deel in het teken van COVID-19”, zegt Annamiek van Dalen, raad van bestuur. “Naast de grote impact op onze cliënten, hun naasten en onze medewerkers had dit natuurlijk ook invloed op het resultaat: onder meer extra corona investeringen, sluiting van de dagbesteding en minder instroom van nieuwe cliënten. Dagbesteding viel weg of kreeg een andere vorm. Gelukkig hadden we met Accezz International al een verbeterslag gemaakt in de woongroepen en dagbesteding!”
“Het sturen op en werken aan resultaat, een van de prioriteiten van onze strategische agenda, is in die moeilijke tijd wel zo goed mogelijk voortgezet. Onze ambitie was en is om binnen de financiële kaders kwalitatieve zorg aan te bieden. Daarnaast zetten we ook nadrukkelijk in op een gezond en veilig leef- en werkklimaat voor cliënten en medewerkers. We wilden een stap zetten om de patronen waar we in zaten te doorbreken, Accezz heeft die expertise om dat te doen in huis”.
Mooie uitdaging samen
Accezz gaf, na een grondige analyse, een helder beeld van wat De Twentse Zorgcentra nodig had. “Wat een leuke
dynamiek tijdens de terugkoppelsessies met alle processen,
knelpunten en verbeteringen op grote bruine papieren.
Inzichtelijk en voor velen zo herkenbaar. We hadden een
mooie uitdaging samen!”, zegt Annamiek. Accezz startte het implementatietraject in de regio Losser. “Als management
hadden we ons vooraf gecommitteerd, na een succesvol
eerste traject, direct uit te rollen naar de andere regio’s. Vóór
Accezz had iedere regio een eigen manier van werken. Nu
hebben we dezelfde werkwijze en spreken we dezelfde taal.
We hebben veel meer inzicht gekregen. Ook soms inzicht in effecten die juist minder wenselijk zijn”, zegt Annamiek
lachend. “Maar ook dat is positief, we zijn ons er gelukkig
van bewust en doen er wat aan. In de regio’s wordt nu veel
beter gepland en gestuurd op ureninzet. In de woongroepen
worden onder meer de roosters van de zorgteams beter
afgestemd op de zorgvraag en het beschikbare budget.
Vrijgekomen uren worden nu gedeeltelijk gebruikt voor
kwaliteitsverbetering van de zorg. Vroeger ging het gesprek
vaak over uren of mensen erbij nodig hebben; nu wordt er
veel meer gekeken welke zorg, dus welk rooster voor de
cliënt nodig is.”
Fijner leefklimaat voor de cliënt
Tijdens zo’n traject betrekt Accezz de medewerkers dagelijks
bij de verbetering van de organisatie en de kwaliteit van het werk. “Door samen met Accezz op de werkvloer te
observeren, ga je dingen zien die je eerder over het hoofd
zag. Maar met de juiste focus zie je knelpunten en kansen.
Je krijgt echt een andere kijk op je werk en de kwaliteit van
zorg voor onze cliënten”, zegt Christa ten Harkel, teamcoach
complexe zorg. “Een andere eyeopener was dat je niet
hoeft te berusten in zaken die beter kunnen, je kunt het
vaak zelf oplossen. Ook binnen de complexe zorg (hoog
alert) is veel te bereiken. Het is fantastisch als je binnen de
financiële kaders samen met de gedragskundige voor een
cliënt een fijner leefklimaat ontwikkelt, dat ook nog goed
binnen een woongroep past. Dat maakt je werk zoveel leuker
en interessanter”
Meer mogelijkheden in de dagbesteding
De Twentse Zorgcentra heeft naast de woongroepen ook
een ruime keuze in dagbesteding. Ook daar zijn positieve
resultaten behaald. “De dagbesteding op locatie De Finesse
is echt een groot succes”, zegt teamondersteuner Louise
Bijenhof vol trots. “Het sluit beter aan bij de individuele
vraag van de cliënt en is kostendekkend. Met Accezz zijn
de groepsgroottes goed in kaart gebracht. Door meer
cliënten met gelijksoortige activiteiten/werkzaamheden
bij elkaar te plaatsen worden logischer groepjes gevormd, we zijn van 4 naar 3 groepen gegaan. Het werk voeren we nu met een medewerker minder uit, maar we hebben een vliegende keep gecreëerd die buiten de basisgroepen
belevingsgerichte activiteiten kan aanbieden. Dus meer
mogelijkheden in activiteitenaanbod en hierdoor meer ruimte in de basisgroepen. De ene cliënt heeft veel zorg en
verpleging nodig, de andere moet wat meer zintuiglijk worden
geactiveerd of heeft juist creatieve dagbesteding nodig. Met
de persoonlijke begeleiders en het hele team hebben we
gekeken welke cliënt het beste in welke groep past. Ook bij
nieuwe cliënten doen we dit. Door het hele team te betrekken
bij deze veranderingen verminder je ook direct eventuele
weerstand in het team”.
Het cirkeltje blijft in beweging
“Als zo’n traject is afgerond, is het belangrijk om te blijven
investeren in het vervolg, want de verbeteringen moeten ook in stand blijven. Ook verandert de omgeving continu.
Loopt er ergens in de organisatie iets uit de rails, dan moet je terug naar de bron, opnieuw inzoomen en aanscherpen.
Elke keer samen kijken hoe we het cirkeltje in beweging
houden. Gelukkig hebben we voldoende mensen die de
Accezz methode beheersen.”, zegt Annamiek. Tijdens het
project zijn coördinatoren aangesteld die worden opgeleid in die methode. Joyce Meijer heeft die rol en blijft de teams
ondersteunen. “Door steeds de Accezz route te volgen van
analyse, observatie, ontwikkeling, installatie en opvolging
creëer je met je collega’s een helder zicht op kansen en
resultaat”, zegt Joyce Meijer. Annamiek van Dalen voegt daar
nog aan toe: “We hebben de Accezz methode echt samen
doorleefd en de onze gemaakt. En zodanig doorontwikkeld,
dat het een werkwijze is die prima past bij De Twentse
Zorgcentra, maar ook bij onze ambitie sturen op en werken
aan resultaat in een beter leef- en werkklimaat”.